Overgang

Overgang fra Dagplejen til Mariehønen
Dagplejeren med barnet kommer på besøg inden det skal starte, og forældrene kommer også på besøg med barnet.
Vi vil gerne sikre en rigtig god og tillidsfuld  overgang, og det tager den tid det tager.

Opstarten.
Børn er forskellige. Derfor kan vi ikke sige at I forældre kan nøjes med at bruge 2 dage på indkøringen og så kører det bare. For nogle er det sådan for andre ikke. Det er individuelt. Det er vigtigt at I afsætter tid til jeres barns indkøring i institution og vi har en forventning om at I som forældre er med til opstarten, i det omfang jeres barn har behov herfor. Vi ser gerne at forældre altid er med barnet den 1. dag i børnehave.
Når I er på besøg kan vi tale om, hvordan jeres barn er I kender det bedst - og derudfra ligger vi en overordnet plan. Herefter vil der også være en opfølgende samtale efter nogle måneder.

Primærkontakt.
Det vil være jeres barns primærvoksen, som vil stå for indkøring af barnet. Dette for at sikre den vigtige tætte og trygge tilknytning. Men de øvrige voksne vil allesammen gøre sit for at  jeres barn er trygt og at I alle falder godt til.

Du kan læse mere om Dagplejen Syd i Kalundborg Kommune, ved at klikke på dette link.

Overgang fra Mariehønen til Skole
Årshjul for samarbejdet mellem Mariehønen og Hvidebækskolen / (Ubby Friskole)

• April: Skolerne og børnehaverne aftaler datoer for overleveringsmøder. Hvidebækskolen inviterer nogle år til sangens dag.
  • Maj: Hvidebækskolen og Ubby Friskole kommer til overlevering i børnehaverne. Hvidebækskolen kommer på besøg i børnehaverne for at opleve de kommende skolebørn i deres vante omgivelser.
  • Juni: Børnehaverne besøger Hvidebækskolen og Ubby Friskole en hel dag.
  • Juli: Sommerferie
  • August: Skoleopstart
  • Oktober: Ubby Friskole inviterer de kommende skolebørn til Musical.
  • November:
  • December: Frist for indsendelse af ansøgning til skoleudsættelse samt andet skoletilbud. Mariehønen besøger Hvidebækskolen løbende hen over skoleåret, leger på legepladsen, låner boldbanerne og benytter gymnastiksalen og Hallen hver mandag formiddag.

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

• Skoleparatheds kompetencer
  • Mål og principper for den gode overgang

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.